Edytowanie lub usuwanie dokumentów w udostępnionej przestrzeni internetowej dokumentów
Oprócz przesyłania i pobierania dokumentów możesz również wykonywać działania na plikach i folderach, które są już online:
- zmieniając ich prawa dostępu (odczyt i zapis);
- przez ich edycję;
- przez usunięcie ich.
Zmiana praw dostępu
Możesz zmienić prawa dostępu do odczytu i/lub zapisu do folderów i plików. Ma to kilka zalet:
- Odmowa dostępu do zapisu do folderu pozwala uniknąć rozprzestrzeniania plików publikowanych przez nieupoważnione osoby. Aby zachować kontrolę nad listą, czasami rozsądniej jest odmówić prawa zapisu do folderu głównego współdzielonej przestrzeni WWW dokumentu. Możliwe jest również zaoferowanie folderu z możliwością zapisu i zablokowanie go na określoną datę lub godzinę, np. w celu kontroli dostarczania prac przez studentów.
- Odmowa prawa zapisu do pliku gwarantuje, że nikt nie będzie mógł go modyfikować. Na przykład jest to najbardziej odpowiednia opcja dla nauczycieli, którzy chcą udostępnić swoim uczniom zestaw dokumentów, takich jak pytania egzaminacyjne.
- Odmowa dostępu do odczytu folderu umożliwia przechowywanie kilku poufnych dokumentów bez konieczności zmiany praw dostępu do odczytu osobno dla każdego z nich.
- Odmowa dostępu do odczytu pliku zapewnia jego poufność. Na przykład nauczyciel może poprosić swoich uczniów o przesłanie swoich „kopii egzaminów” na listę i ograniczyć dostęp do odczytu swoich plików, aby uniemożliwić innym uczniom oglądanie ich.
Możesz zmieniać prawa dostępu tylko do dokumentów, które sam przesłałeś lub utworzyłeś na listach (jeden wyjątek: właściciele list mogą zmieniać prawa dostępu do każdego dokumentu opublikowanego na listach; nie dotyczy to moderatorów).
Aby zmienić prawa dostępu do dokumentu, kliknij przycisk „Dostęp” przed nazwą dokumentu w kolumnie „Dostęp”. Zostaniesz przeniesiony do strony edycji praw dostępu.
Choose options from the drop-down lists 'Read access' and 'Edit access'.
Chociaż nie jest to wymienione w żadnej z opcji, należy pamiętać, że właściciel dokumentu (w większości przypadków osoba, która go opublikowała) zachowuje prawa do zapisu i odczytu tego dokumentu bez względu na to, co się stanie (chyba że właściciel listy zmieni właściciela dokumentu).
Możesz również zmienić właściciela dokumentu, na przykład, aby zezwolić innej osobie na jego edycję online lub wskazać faktycznego autora dokumentu, jeśli został on opublikowany przez kogoś innego.
Edycja folderów, plików lub zakładek
To edit a document, click on the 'Edit' text in front of the document's name in the 'Edit' column.
W zależności od typu dokumentu, który edytujesz, masz różne możliwości:
-
Jeśli dokument jest folderem, możesz go tylko opisać lub zmienić jego nazwę.
The description of a document is visible in the upper left corner when editing it. The description of folders is also visible there when browsing the folder.
- Jeśli dokument jest zakładką, możesz także zmienić określony URL .
-
If the document is a file, you can also replace the existing file with a file of your choice. To do that, click on the 'Browse' button below the 'Replace the file nameofthefile with your file' text and choose the file you want to publish; after selecting it, click on the 'Open' button. Your file path then displays in the input box close to the 'Browse' button. Click on the 'Publish' button.
Niezależnie od nazwy nowego pliku, plik opublikowany na liście zachowa swoją pierwotną nazwę. Jeśli chcesz, aby po wymianie pliku nastąpiła zmiana nazwy, będziesz musiał również zmienić nazwę pliku opublikowanego na liście.
- Last, if the document is a plain text file, you can change its content online: enter or paste the text you want to put in your file in the 'Edit the file /nameofthefile' text area, and then click on the 'Publish' button.
Każde kliknięcie przycisku związanego z polem wprowadzania tylko zatwierdza zmiany określone w tym polu. Aby wprowadzić kilka zmian, musisz kliknąć każdy przycisk odpowiadający Twoim wyborom.
Some buttons immediately bring you back to the page of the folder containing the document, while others perform the update without bringing you to another page. To go back to the folder page without changing anything, click on the 'Up to higher level directory' button.
Usuwanie folderów, plików lub zakładek
To delete any type of document, click on the 'Delete' text in front of the document's name in the 'Delete' column. A confirmation message displays in order to let you go back on your decision: once deleted, the document will not be retrievable anymore.
If there is no 'Delete' text in front of the document's name, you do not have write access rights to the document.
It is impossible to delete a folder which still contains documents: before deleting a folder, you need to empty it entirely first.